folder Filed in Dunia Buku
Industri Buku Tenat?
admin comment 0 Comments access_time 4 min read

Oleh: Tan Sri Johan Jaaffar

Ramai penulis bercita-cita untuk menjadi J. K. Rowling, seorang novelis paling berjaya di dunia pada masa kini yang dikatakan bernilai RM4 bilion. Mungkin ada orang lain yang berjaya seperti beliau tetapi kisah bagaimana beliau menulis novel pertamanya adalah satu lagenda.

Di negara ini, menulis dalam bahasa Malaysia, dengan cetakan 3,000 salinan dan menerima royalti sebanyak 10 peratus, seorang penulis tidak boleh menjadi kaya. Bahkan tiada satu pun daripada 13 pemenang sastera kita setakat ini dapat hidup dengan selesa daripada royalti yang mereka terima.

Ciri-ciri seorang novelis yang cukup berjaya di negara ini adalah orang yang mendapat 100,000 salinan mana-mana tajuk yang dicetak. Dalam kebanyakan kes, genre adalah novel picisan (novel popular).

Penerbitan buku bukan untuk orang yang tidak kuat semangatnya. Penerbit kini menjauhi penerbitan buku umum dan karya kreatif. Pendapatan dijana daripada penerbitan buku teks dan buku kerja.

Hanya pihak seperti Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM) meneruskan tradisi menerbitkan karya sastera secara serius. DBP menerbitkan 450 tajuk buku tahun lepas, lebih daripada 50 peratus daripada itu adalah buku teks untuk Kementerian Pendidikan.

Bagi pasaran terbuka, mereka hanya boleh menjual buku bernilai RM20 juta. Buku-buku umum sukar untuk dijual. Kerja kreatif yang serius lebih sukar untuk dijual.

Pada satu ketika, DBP mempunyai kedai-kedai buku yang bernilai lebih daripada RM70 juta. Kami mengharapkan mereka menerbitkan buku yang baik tetapi buku-buku ini tidak dijual. Kebanyakan penerbit menjadikan pembaca yang kurang serius sebagai tumpuan pasaran.

‘Penerbit bebas’ tumbuh bagai cendawan. Terdapat lebih daripada 43 penerbit bebas beberapa tahun lalu. Novel popular atau novel berkisarkan kisah cinta menjadi kegilaan ramai. Penerbit telah menghasilkan novel-novel yang ‘ringan dan mudah’ dengan begitu banyak.

Pakar bahasa dikejutkan dengan buku-buku yang diterbitkan ini. Gaya literasi ‘bebas-untuk-semua’ dan penggunaan bahasa Malaysia yang tidak betul dalam karya-karya ini, mengejutkan dunia sastera.

Bahkan bekas pengerusi DBP menimbulkan keprihatinannya mengenai kualiti bahasa dalam buku-buku yang laris dengan pantas ini. Hari kegemilangan novel picisan akhirnya berakhir. Kebanyakan penerbit menghadapi masalah sekarang.

Menurut wartawan, Zainal Rashid Ahmad yang telah mengikuti ‘fenomena indie’ selama beberapa tahun, daripada 43 penerbit, hampir sembilan orang terselamat.

Adakah buku mati? Ironinya kita lebih banyak membaca ‘bahan’ sekarang berbanding sebelum ini. Selera kita untuk membaca ‘apa sahaja’ di Internet tidak dapat dikawal.

Kita menghabiskan berjam-jam dalam media sosial, melompat dari satu perkara ke tempat lain.Teknik sentuh dan pergi menjadi unik baru-baru ini – dengan pengenalan Internet.

Ironinya juga, industri buku itu tidak mati, sekurang-kurangnya belum. Televisyen tidak membunuh buku. Internet juga setakat ini, tidak dapat membunuh penciptaan lama – buku.

Satu berita gembira yang perlu disampaikan adalah buku baharu dilahirkan setiap 30 saat, menurut Gabriel Zaid di So Many Books.

Sejuta judul diterbitkan di seluruh dunia setiap tahun. Sejak penciptaan mesin cetak pada abad ke-15, 50 juta tajuk telah diterbitkan.

Anda memerlukan 250,000 tahun untuk membaca setiap tajuk yang diterbitkan setakat ini. Berita baiknya ialah terdapat 167 tajuk per juta penduduk bumi sekarang, berbanding 0.2 pada tahun 1450-an dan 100 pada tahun 1950-an.

Tetapi buku yang dijual tidak mencerminkan jumlah bacaan buku. Untuk penerbit dan penjual buku, mereka tidak peduli apa yang anda lakukan dengan buku selepas anda membelinya.

Tetapi buku perlu dibaca. Buku yang tidak dibaca adalah gangguan kepada usaha intelektual.

Saya masih percaya pada kuasa buku. Ia mencabar, ia memprovokasi, ia mengganggu, ia menyala. Membaca adalah proses intelektual yang membantu membentuk manusia dan menanam tamadun.

Mungkin orang lama seperti saya adalah ‘dinosaur’ di dunia hari ini. Siapa yang memerlukan buku? Mengapa membaca buku jika anda boleh membaca sampah yang menyamar sebagai fakta dan berita dalam media sosial.

Kami adalah ‘generasi yang meneruskan’ dalam erti kata bahawa kami meneruskan semua yang diteruskan kepada kami. Masalahnya bukan tentang membuat penulis seperti saya kaya seperti Rowling.

Ini adalah mengenai memastikan industri buku yang sihat untuk negara. Sebenarnya kita tidak membaca dan tidak membeli buku seperti yang kita perlu.

Kira-kira 20 tahun lalu, Majlis Akademik Nasional mengeluarkan satu kenyataan yang mengejutkan bahawa rakyat Malaysia membaca setengah halaman buku setahun. Itu adalah pada masa dahulu! Semasa Internet masih di peringkat awal dan media sosial masih belum diketahui.

Amerika Syarikat (AS) mempunyai industri buku bernilai RM105 bilion, China pula RM105 bilion dan United Kingdom (UK) dan Jepun masing-masing sedikit lebih daripada RM30 bilion. Kita pula tidak sampai RM1.5 bilion. Memalukan, industri ayam kita bernilai dua kali ganda.

Kuala Lumpur telah dinamakan World Book Capital pada tahun 2020 oleh UNESCCO. Tetapi dengan 15,000 tajuk yang diterbitkan dalam setahun, kita harus memikirkan apa yang baik adalah perisytiharan itu untuk kita.

Untuk permulaan, mari berehat daripada gadjet dan kembali membaca buku! 

—-

*Sumber artikel asal diperolehi dari sini.

book capital city industri buku johan jaafar kuala lumpur malaysia membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment